Kolejna wizyta studyjna za nami! Wróciliśmy z ogromem doświadczeń i inspiracji.
Wraz z początkiem kwietnia odbyliśmy kolejną wizytę studyjną w Norwegii. W dniach 3-6 kwietnia wraz z uczestniczkami projektu z Krakowa, Leszna, Łodzi, Niedrzwicy Dużej, Płońska, Sulejówka i Szczecina odwiedziliśmy malownicze miasto Trondheim.
Nasza wizyta była nie tylko podróżą geograficzną, lecz przede wszystkim ekspedycją w głąb społecznych inicjatyw i dialogu, które kształtują życie lokalnej społeczności. Spotkania z różnymi organizacjami pozarządowymi były okazją do poznania ich działań, a także szansą na zrozumienie istoty ich relacji z dialogiem jako narzędziem do pracy ze społecznością lokalną.
Plan wizyty wypełniliśmy po brzegi i już w dniu przyjazdu spotkaliśmy się z przedstawicielami Litteraturhuset czyli Domu Literatury w Trondheim, który działa w mieście od 2016 roku, a jego misją jest rozpowszechnianie literatury i bieżąca debata społeczna. Organizacja ma na swoim koncie tysiące rozmów, wykładów, koncertów, przedstawień, debat, odczytów, seminariów, śniadań literackich i imprez dla dzieci. Program wydarzeń jest realizowany dzięki wsparciu partnerów oraz ogromnemu wsparciu wolontariuszy i społeczności lokalnej. Mieliśmy okazję uczestniczyć w dwóch wydarzeniach organizowanych przez Dom Literatury. Pierwszym z nich było spotkanie autorskie z Ingeborg Breines, norweską edukatorką pokoju, autorką książki „Kultura pokoju – utopia czy alternatywa dla polityki bezpieczeństwa?”. Ingeborg wspólnie z uczestnikami spotkania zastanawiała się co my jako ludzkość możemy zrobić by na świecie panował pokój i czy w ogóle kultura pokoju może być alternatywą dla wojny i militaryzacji. W rozmowie pojawiały się wątki wojny w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie. Drugie wydarzenie Domu Literatury, w którym uczestniczyliśmy to wieczór poezji – było to wyjątkowe wydarzenie, ponieważ uczestnicy wieczoru mogą przeczytać wybrany przez siebie utwór w dowolnym języku. Podczas wieczoru poezji nie zabrakło polskiego akcentu – jedna z uczestniczek naszej wizyty studyjnej – Katarzyna Bańkowska – przeczytała wiersz napisany przez naszego przewodnika dialogu Marka Zalewskiego z Luzina.
Jednym ze wspaniałych miejsc, które odwiedziliśmy było młodzieżowe centrum kultury Kultursenteret ISAK, po którym oprowadził nas Gulabuddin Sukhanwar i opowiedział nam o działalności centrum. Główną grupą docelową centrum są młodzi ludzie w wieku 16-25 lat. Co ciekawe większość działań to samoorganizacja młodzieży w ramach różnych form wyrazu artystycznego, a także występy i wydarzenia, które są otwarte dla publiczności. W centrum odbywa się szereg kursów i zajęć warsztatowych, w których młodzi ludzie mogą uczestniczyć za darmo. Młodzież może także bezpłatnie wypożyczyć lokal, jeśli celem jest samodzielna, niekomercyjna działalność kulturalna.
Głównym punktem naszej wizyty były spotkania dialogowe w Dialogsenteret czyli Centrum Dialogu w Trondheim, do którego zaprosiła nas Adria Cristina Scharmen. W Centrum mieliśmy okazję wziąć udział w dwóch sesjach dialogowych dotyczących wykorzystania dialogu w codziennej pracy na rzecz budowania społeczności lokalnej. W rozmowach brali odział przedstawiciele różnych organizacji pozarządowych z Trondheim, wolontariusze, a nawet przedstawicielka trondheimskiej policji.
Jedną z sesji dialogowych w Dialogsenteret poprowadziły przewodniczki dialogu z naszego projektu – Małgorzata Beczkowska, Agnieszka Tomza i Anna Zajda-Czapińska. Była to świetna okazja do treningu facylitacji spotkań i wyjątkowe doświadczenie prowadzenia dialogu w oparciu o naszą metodę, ale w zupełnie nowym środowisku. Główne pytanie jakie stawialiśmy sobie podczas rozmowy to jak wykorzystujemy dialog w codziennej pracy w naszych lokalnych społecznościach. Podczas drugiego spotkania w centrum dialogu słuchaliśmy o stanowisku/roli Brobygger’ów w dosłownym tłumaczeniu oznacza ono „Budowniczy mostów”. Jest to stanowisko w norweskim urzędzie gminy, a osoby będące „budowniczymi” zajmują się wsparciem dla rodzin, współpracą służbami ochrony rodziny i imigrantami. Wsparcie rodzin polega np. na organizowaniu mediacji i dialogów w rodzinach pomiędzy dzieckiem/nastolatkiem a rodzicami. Seria takich spotkań często pomaga w naprawie relacji.
Kolejna organizacja, którą odwiedziliśmy w Trondheim to Polskie Centrum Integracyjne prowadzone przez Annę Romanowską. To prężnie rozwijająca się organizacja, tym bardziej, że Polacy są jedną z największych grup emigrantów w Trondheim. Oddolnie spotykają się, organizują szkolenia, warsztaty, spotkania. Wzięliśmy udział w jednym z takich spotkań prowadzonym przez Fina Matrasa, doktoranta NTNU „Sztuczna inteligencja-od teorii do praktyki”. Sala wypełniła się po brzegi, a temat zachęcił do zadawania pytań.
Trondheim okazało się nie tylko niesamowicie malowniczym miastem, ale także miejscem, gdzie dialog i współpraca stanowią fundament budowania lepszego jutra dla dobra wspólnego. Mamy nadzieję, że kontakty i doświadczenia, które zdobyliśmy podczas wizyty studyjnej zaowocują nowymi projektami.
Dziękujemy!